Strategie

Van visie naar werkelijkheid: elke dag bouwen aan onze missie

Inleiding

We bieden een rijke leeromgeving en een goede plek waar gelukkig zijn belangrijk is. Want gelukkig zijn is de basis om het beste uit jezelf te halen. Een plek om te leren, te spelen en te bewegen. Iedereen krijgt de mogelijkheid om eigen keuzes te maken en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen om nu deel te kunnen nemen en voorbereid te zijn op de toekomst.

Nu en in de toekomst

Onze aanpak

We zijn ervan overtuigd dat we de komende jaren met onze expertise, ervaring, betrokkenheid en ontwikkelkansen onze bijdrage aan de maatschappij vergroten. Dan doen we door de kinderen, hun ouders en de directe omgeving meer mogelijkheden te bieden, ze extra uit te dagen, te stimuleren en waarderen waardoor wij onze missie daadwerkelijk waarmaken.

Samenwerkend en groepsoverstijgend leren

Dit thema richt zich op het bevorderen van samenwerking tussen verschillende leeftijdsgroepen, vakgroepen, en disciplines.

Praktijkvoorbeelden zijn onder andere het DOELAB, waar kinderen vanuit verschillende groepen samenkomen om van en met elkaar te leren, en de atelierdagen waar leerlingen instructies krijgen van verschillende leerkrachten en vakken op een geïntegreerde manier worden aangeboden.

Hoe we dat in de praktijk brengen

We laten je graag zien hoe deze strategische pijler in de praktijk wordt gebracht aan de hand van onderstaande praktijkvoorbeelden.

Groepsdoorbrekend Werken: Atelierdagen met Instructie op Maat

Tijdens de atelierdagen werken kinderen uit verschillende groepen samen aan uitdagende projecten. Ze krijgen les ...

Samen Het Schoolplein Ontwerpen

In overleg met kinderen, ouders en medewerkers hebben we gezamenlijk bepaald hoe ons nieuwe schoolplein ...

Gezamenlijke Thema’s en Activiteiten

Ons kindcentrum werkt nauw samen met kindpartners bij het opzetten van gezamenlijke thema’s en activiteiten. ...

YOULP / Werkplekleren: De Volgende Generatie Pedagogisch Medewerkers en Onderwijsassistenten

Binnen het unieke YOULP-programma combineren studenten hun studie met werkervaring. Zij zijn onze junior medewerkers ...

Integratie van onderwijs en buitenschoolse opvang (BSO) in het kindcentrum

Binnen het Kindcentrum is er een nauwe samenwerking tussen onderwijs en opvang, zowel voor als na school. Er is een vloeiende overdracht tussen BSO-leidsters en leerkrachten, waarbij routines zijn afgestemd om de overgang voor kinderen soepel te laten verlopen.

Voor peuters en kleuters zijn er gezamenlijke activiteiten en themadagen om de overgang van opvang naar onderwijs te vergemakkelijken.

Doorlopende leerlijnen en afgestemde thema’s, zoals gezamenlijke sport- en leesmomenten, versterken de samenhang tussen opvang en onderwijs, waardoor kinderen in een geïntegreerde leeromgeving opgroeien.

Hoe we dat in de praktijk brengen

We laten je graag zien hoe deze strategische pijler in de praktijk wordt gebracht aan de hand van onderstaande praktijkvoorbeelden.

Opleidingsschool: Een Leergemeenschap voor PABO-studenten en Pedagogisch Medewerkers

Ons kindcentrum is ook een opleidingsschool, waar PABO-studenten en studenten van het programma YOULP worden ...

Afstemming van Routines: Veiligheid en Vertrouwen in de BSO

We hebben duidelijke afspraken over de routines rond de BSO, zodat alle kinderen zich veilig ...

YOULP / Werkplekleren: De Volgende Generatie Pedagogisch Medewerkers en Onderwijsassistenten

Binnen het unieke YOULP-programma combineren studenten hun studie met werkervaring. Zij zijn onze junior medewerkers ...

Vakgroepen: Kennisuitwisseling Tussen Locaties en Kindpartners

Naast de experts vormen vakgroepen een belangrijke bron van kennisuitwisseling tussen verschillende locaties. Deze vakgroepen, ...

Ruimtes Slim Gebruiken: Een Bovenverdieping voor BSO en Onderwijs

De bovenverdieping van ons kindcentrum is een multifunctionele ruimte die zowel voor onderwijs als voor ...

Deskundigheidsbevordering en kennisdeling

Dit thema focust op het benutten en delen van expertise binnen het Kindcentrum en met externe partners.

Naast het delen van kennis tussen locaties op het gebied van ICT, gedrag, hoogbegaafdheid en werkplekleren, speelt het concept van het Kindcentrum als leerwerkbedrijf een belangrijke rol.

Studenten van MBO- en HBO-opleidingen, zoals Pedagogisch Werk en Onderwijsassistent, combineren leren en werken binnen het Kindcentrum. Zij vervullen rollen als junior medewerkers en krijgen intensieve begeleiding van ervaren professionals.

Deze samenwerking zorgt niet alleen voor kennisdeling en ontwikkeling van studenten, maar ook voor een verrijking van het dagelijkse aanbod binnen het Kindcentrum, waardoor een duurzame leergemeenschap ontstaat.

Hoe we dat in de praktijk brengen

We laten je graag zien hoe deze strategische pijler in de praktijk wordt gebracht aan de hand van onderstaande praktijkvoorbeelden.

Groepsdoorbrekend Werken: Atelierdagen met Instructie op Maat

Tijdens de atelierdagen werken kinderen uit verschillende groepen samen aan uitdagende projecten. Ze krijgen les ...

Samen Het Schoolplein Ontwerpen

In overleg met kinderen, ouders en medewerkers hebben we gezamenlijk bepaald hoe ons nieuwe schoolplein ...

Gezamenlijke Thema’s en Activiteiten

Ons kindcentrum werkt nauw samen met kindpartners bij het opzetten van gezamenlijke thema’s en activiteiten. ...

YOULP / Werkplekleren: De Volgende Generatie Pedagogisch Medewerkers en Onderwijsassistenten

Binnen het unieke YOULP-programma combineren studenten hun studie met werkervaring. Zij zijn onze junior medewerkers ...

Innovatie in leren en digitale geletterdheid

Dit thema focust op het gebruik van digitale middelen en innovatieve onderwijsmethoden om het leerproces te verbeteren.

Voorbeelden zijn het gebruik van Snappet en iPads in de klas, evenals de focus op digitale geletterdheid en het ondersteunen van leerlingen bij het maken van presentaties.

Hoe we dat in de praktijk brengen

We laten je graag zien hoe deze strategische pijler in de praktijk wordt gebracht aan de hand van onderstaande praktijkvoorbeelden.

Digitale Geletterdheid: Snappet, iPads en Mediawijsheid

Ons kindcentrum maakt gebruik van Snappet, een digitaal leermiddel dat vooral bij rekenen wordt ingezet. ...

Gezamenlijke Thema’s en Activiteiten

Ons kindcentrum werkt nauw samen met kindpartners bij het opzetten van gezamenlijke thema’s en activiteiten. ...

DOELAB en Samenwerkend Leren: Inspirerende Leeromgevingen

Onze leerlingen gaan samen aan de slag in het DOELAB, een plek waar leren door ...

Onderzoekend en Ontwerpend Leren: Ontdekken en Creëren op Thematische Atelierdagen

Binnen ons kindcentrum krijgen kinderen volop kansen om te leren door zelf te onderzoeken en ...

Je wil kennismaken met ons kindcentrum

Geef ons alvast zoveel mogelijk informatie​. We nemen zo vlug mogelijk contact met je op.

Contact Form - Kennismaken